Wie bezoeken uw website?

Met MBTI (Myers-Briggs Type Indicator) is het mogelijk om voorkeuren van mensen weer te geven en bezoekers van een website in te delen in 4 types.

Ieder type heeft zijn of haar eigen voorkeuren. Bij het ontwerpen van je website moet je daarom rekening houden met deze voorkeuren.

Luisteren voor meer resultaat

‘Luisteren’ naar de wensen van deze 4 types van Myers-Briggs resulteert in bezoekers die voor meer conversie zorgen. Conversie betekent: meer verkopen, aanvragen, downloads en/of reacties, dus meer resultaat. Dit zijn de 4 types die dagelijks op uw website belanden:

  • De snelle beslisser (5 tot 10% van de bezoekers)
  • De onderzoeker (40 tot 45% van de bezoekers)
  • De spontane bezoeker (30 tot 35% van de bezoekers)
  • De humane bezoeker (15 tot 20% van de bezoekers)

Bij ieder type passen kenmerken waarmee een website rekening kan houden. We geven hier een korte omschrijving van.

Snelle beslisser

Baseert zich op feiten en vraagt zich af waarom hij juist op uw website zou moeten zijn. Bent u geloofwaardig? Kan hij zijn doelen op uw website bereiken? Belangrijk voor hem of haar is overzicht, een duidelijk ‘wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe’. Geen drukke pagina’s met vage teksten, maar een duidelijk ‘what’s in it for me?’ Als alles klopt, levert deze bezoeker een snelle conversie op.

De onderzoeker

Baseert zich ook op feiten, maar beslist langzamer. Hij kijkt naar het hele proces, naar de achtergronden van een organisatie. Deze bezoeker gaat niet over één nacht ijs. Opsommingen, tabellen en schema’s zullen hem of haar helpen. Maar ook filmpjes, ervaringen en uitgebreide informatie over het product of de dienst die een website aanbiedt zullen hem uiteindelijk overtuigen.

Spontane bezoeker

Beslist snel op basis van emotie. Laat zich dus juist leiden door gevoel. Fladdert over de website en is gevoelig voor visuele prikkels. Tekst vet maken, opvallende kleuren en afbeeldingen werken goed bij dit type. Daarbij moet de informatie kort en bondig zijn. Zoveel tijd heeft deze bezoeker immers niet! Noem daarom snel de voordelen en geef samenvattingen.

Humane bezoeker

Stelt zichzelf de vraag: ‘Hoe kan ik erop vertrouwen dat jij de juiste organisatie voor mij bent’? Ervaringen van anderen, een kennismaking met de organisatie en de medewerkers zijn daarom belangrijk. Gebruik afbeeldingen met mensen. Laat zien dat er niet alleen aan hem gedacht wordt, maar ook aan zijn vrouw en kinderen.

Alle types welkom?

Er is veel meer te vertellen over deze 4 types.  Maak je website geschikt voor elk van hen. Hoe? Dat leggen we u graag uit in een persoonlijke kennismaking.

Neem contact met ons op voor meer informatie.

Andere artikelen

Stop met mazzelmarketing

Bedrijven die lukraak met hun marketing bezig zijn, zonder strategie en goede organisatie, kunnen veel leren van professionele zeevissers.

Contact

Bel doordeweeks tussen 8.30 en 18.00 uur naar 033 456 6858, stuur een e-mail naar info@bu3.nl of vul het formulier in.